راه‌های ارتباطی
 
لرستان نامه
 
 

 

 

آزادراه خرم‌زال (بخشی از آزادراه شماره پنج)

در پی تاسیس وزارت طرق و شوارع در سال ۱۳۰۸ اداره طرق و شوارع خوزستان و لرستان در سال ۱۳۱۲ شروع به فعالیت کرد. در ابتدای فعالیت این وزارت حدود ۳۱۰ کیلومتر راه شوسه در محدوده استان لرستان قابل استفاده بود که این مقدار با تبدیل وزارت طرق و شوارع به وزارت راه به ۵۹۰ کیلومتر ارتقا یافت. اداره کل راه و ترابری استان لرستان به طور مستقل در سال ۱۳۵۴ تشکیل و حوزه راه استان لرستان و خوزستان رسماً از یکدیگر جدا شدند. تا پایان سال ۱۳۸۱ طول راه‌های برون شهری استان لرستان عبارتند از ۱۶۷۱ کیلومتر راه آسفالت اصلی و ۱۵۳۳ کیلومتر راه آسفالت روستایی و ۲۷۵۰ کیلومتر راه شوسه روستایی.  

 

راه آهن

 

راه آهن استان لرستان به دلیل کوهستانی بودن مسیر یکی از مناطق پراهمیت شبکه ریلی ایران است. مسیر ریلی استان لرستان هم‌اکنون ۲۱۵ کیلومتر است که در طول این مسیر ۱۵ ایستگاه ایجاد شده‌است. مسیر راه آهن لرستان دارای ۱۳۳ تونل است، همچنین این مسیر در کنار رودخانه‌های دز و سزار می‌باشد. ساخت راه آهن سراسری شمال به جنوب از سال ۱۳۰۶ آغاز و در سال ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید. راه آهن لرستان ابتدا جزء ناحیه جنوب بود و در اواخر سال ۱۳۲۴ و پس از خروج متفقین از مناطق کوهستانی راه آهن جنوب بین ایستگاههای دورود و اندیمشک بوجود آمد.

 

فرودگاه

 

 

فرودگاه خرم‌آباد در جنوب این شهر واقع شده است. اولین هواپیما در سال ۱۳۰۴ در این فرودگاه به زمین نشست.پس از انقلاب ۱۳۵۷ هیچ‌گاه پروازهای منظمی در این فرودگاه صورت نگرفته و در برخی مواقع این فرودگاه به صورت کامل تعطیل شده است. تنها خط هوایی فعال در فرودگاه خرم‌آباد خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه مهرآباداست.

البته فرودگاه خرم آباد به عنوان مرز هوایی جهت اعزام زوار به کشورهای سوریه و عراق شناخته می‌شود و ورود به‌کشور و خروج از آن با گذرنامه معتبر مجاز است.

جاده ها

فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر و تا اهواز ۳۹۰ کیلومتر است. خرم‌آباد بر سر شاهراه تهران-خوزستان قرار گرفته و دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.جاده‌های شماره ۳۵ و ۳۷ که مناطق شمال و غرب ایران را به جنوب و استان خوزستان متصل می‌کنند از خرم‌آباد می‌گذرند.مسیرهای دسترسی به خرم‌آباد عبارتند از:

  • خرم‌آباد - تهران : به سمت شمال شرق به طول ۴۹۰ کیلومتر از مسیر اراک.
  • خرم‌آباد - اصفهان : به سمت شرق و به طول ۳۷۰ کیلومتر از مسیر الیگودرز.
  • خرم‌آباد - اهواز : به سمت جنوب به طول ۳۷۵ کیلومتر از مسیر اندیمشک
  • خرم‌آباد - کرمانشاه : به سمت شمال غرب به طول ۳۲۰ کیلومتر از مسیر الشتر.

پایانه مسافربری

خرم‌آباد فاقد پایانه مسافربری برون استانی است و شرکت‌های مسافربری در بلوار شریعتی به صورت تعاونی و جداگانه به ارائه خدمات می‌پردازند و این امر باعث ایجاد ترافیک در ورودی شرق شهر خرم‌آباد به خصوص در بلوار شریعتی شده است. هرمز نصیری شهردار خرم‌آباد اعلام کرده است مبلغ ۷۰ میلیارد ریال وام برای ساخت یک پایانه مسافربری برون شهری درخواست شده و به زودی مراحل ساخت پایانه آغاز خواهد شد.

 



نظرات شما عزیزان:

ما12تا
ساعت12:06---5 ارديبهشت 1392
ممکنه مسخره باشه ولی اتفاق میفته!
میخاهی صورت کسی رو که واقعا دوستت داره ببینی؟
اینو به ده نفر بفرست بعد برو ب این ادرس
http://amour-en-portrait.ca.cx/
این یه بازیه فرانسویه

صورت کسی که دوستت داره ضاهر میشه

تقریبا نود درصد شبیهه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, :: 21:17 :: توسط : لرستانی

درباره وبلاگ
خوش آمدید این وبلاگ برای معرفی استان لرستان به تمام علاقه مندان می باشد امیدوارم با نظرات شما دوستان برای همگان مفید واقع شود
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان لرستان نامه و آدرس lorsara.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 666
بازدید کل : 93228
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1

فتوکده | کارت پستال و کارت ویزیت با ارسال به ایمیل 

کد تغییر شکل موس